startersblik

Naam: Isabelle Dille  
Leeftijd: 54 jaar 
Vooropleiding: HSO 
Vrije tijd: Literatuur, kunst, skiën en wandelen 
School: basisschool Deuzeldpark  

Schoten - Juf Isabelle besloot op latere leeftijd om een nieuwe (professionele) weg in te slaan en een betekenisvolle carrièreswitch te maken. In een inspirerend interview vertelt ze dat het nooit te laat is om je passies en ambities na te streven en dat onderwijs een branche is waarin diversiteit en een frisse kijk op het vak enorm gewaardeerd worden. 

Een tweede kans voor het onderwijs

Isabelle startte vele jaren geleden haar lerarenopleiding, maar familiale omstandigheden gooiden roet in het eten. Nadat ze geruime tijd als administratief medewerker had gewerkt, eerst bij een ziekenhuis en later bij een advocatenkantoor, greep ze de kans om haar droom om te "werken met kinderen" toch te verwezenlijken. Enkele jaren geleden begon ze aan de graduaatsopleiding 'Orthopedagogie', wat de weg opende naar een nieuw avontuur in het onderwijs. 

“Tijdens mijn opleiding kreeg ik de kans om veel praktijkervaring op te doen. Ik liep stage in een MFC en in het ondersteuningsnetwerk. Vooral dat laatste was echt mijn ding. Ik kreeg meteen de kans om er te gaan werken en vond het fantastisch om in een onderwijscontext met kinderen te werken." 

Vorig jaar veranderden de ondersteuningsnetwerken naar leersteuncentra, wat gepaard ging met veel ontslagen en veranderingen. Isabelle droomde al geruime tijd van een job dichter bij huis, bij een vaste school. Zo kwam basisschool Deuzeldpark in het zicht.  

“Ik solliciteerde voor de functie ‘begeleider anderstalige nieuwkomers’ en werd heel warm onthaald op deze school. Een dag later kreeg ik bericht dat ik mocht beginnen. Vanaf het begin voelde ik de steun van de directie, het schoolteam en van de aanvangsbegeleiding van Invento. Dat maakte de opstart heel erg aangenaam.”  

Sindsdien is juf Isabelle gemotiveerder dan ooit. Elke dag gaat ze met een schat aan leermateriaal naar Deuzeldpark. Ze past creatieve en praktische methoden toe om anderstalige nieuwkomers te ondersteunen. Haar aanpak omvat onder andere het aanleren van de Nederlandse taal via tastzin, spelenderwijs en met behulp van technologie om het leerproces te ondersteunen. Ze laat zien dat ervaring en een andere kijk op het onderwijs heel waardevol kunnen zijn. Dankzij haar ruime ervaring bekijkt ze situaties vanuit een ander perspectief, wat vaak leidt tot creatieve oplossingen. 

Haar collega’s zijn haar zeer dankbaar en merken aanzienlijke vooruitgang op bij de leerlingen. “Ze neemt de tijd om de leerlingen niet alleen verbaal, maar ook sociaal-emotioneel te ondersteunen.”, vertellen ze. 

Juf Isabelle hoopt deze job nog lang te kunnen blijven doen. Haar boodschap aan twijfelende zij-instromers is dan ook simpelweg “GA ERVOOR!. Er is een grote behoefte aan extra handen in het onderwijs. Als je de passie hebt, aarzel dan niet. Je kunt echt een aanzienlijke bijdrage leveren." Da’s gesproken, Isabelle. Veel succes nog met je droom.  

Vorige
Vorige

Sport na school brengt leerlingen in beweging

Volgende
Volgende

5 jaar buurtschool: een hele evolutie