5 jaar buurtschool: een hele evolutie

Schoten - In 1962 werd basisschool Schoten geboren met drie vestigingen: basisschool Ter Linde, basisschool Vijverhof en basisschool Deuzeld. Oorspronkelijk was Deuzeld de kleinste school in de buurt, een echte wijkschool. Het vijfde leerjaar telde slechts vier leerlingen en een zesde leerjaar bestond zelfs niet. Dit wijkschooltje groeide echter uit tot de grootste vestiging van basisschool Schoten. Om optimaal te kunnen blijven functioneren, werd deze vestiging uiteindelijk een autonome school. Zo ontstond Deuzeldpark. En die viert dit jaar haar vijfjarig bestaan!

Wij brachten een bezoek aan Meester Wesley, een trotse leerkracht op basisschool Deuzeldpark die er al sinds 2001 met veel liefde voor de klas staat.

“Dit schooljaar markeert mijn 23e jaar op deze school en ik ben hier nog altijd even graag. Ik voelde meteen dat dit ‘mijn school’ was, waar ik me volledig voor wilde inzetten. Ik verhuisde naar de buurt, sloot me aan bij de sportraad van Schoten en ben enorm trots op de evolutie die de school heeft doorgemaakt. Dankzij de goede mix van meer ervaren en jongere leerkrachten, blijven we groeien en krijgen we steeds frisse perspectieven en ideeën. Ik geloof dat dit ons helpt om een inclusieve en ondersteunende leeromgeving te blijven bieden.” 

Mijn school 

De eerste 22 jaar van zijn loopbaan stond Wesley als leerkracht voor het eerste leerjaar. “Ik vind het geweldig om een nieuwe generatie mee te vormen en klaar te stomen voor de wereld van morgen. Sinds vorig schooljaar zet ik me in voor de leerlingen van de derde graad. Ik voel dat daar een nieuwe missie voor me ligt. Kinderen worden steeds mondiger en worden geconfronteerd met veel meer uitdagingen. Ik wil hen een meerwaarde bieden en hen leren begrijpen hoe de maatschappij echt functioneert.” 

“We vinden het belangrijk om betrokken te zijn bij de gemeenschap en onze school open te stellen voor iedereen”

Die sociale bewustwording en maatschappelijke betrokkenheid is niet alleen iets wat Wesley hoog in het vaandel draagt, maar is iets waar Deuzeldpark in het algemeen heel sterk de nadruk op legt. “We proberen onze leerlingen bewust te maken van hoe de maatschappij functioneert en stimuleren hen om kritisch na te denken. Elk jaar leren we elkaars diverse culturele achtergronden kennen door middel van spreekbeurten en sinds vorig jaar brengen we een bezoek aan Studio Globo. We zetten in op ons krachtig anti-pestbeleid en benadrukken de kracht van culturele diversiteit. We zien dit als een troef, zowel voor de school als voor de toekomst van onze leerlingen.” 

Om de band met de maatschappij en de buurt te versterken, organiseren ze verschillende evenementen, zoals de tovertochten, de Vlaamse kermis en het schoolfeest, waarbij ze de buren uitnodigen om deel te nemen. “We vinden het belangrijk om betrokken te zijn bij de gemeenschap en onze school open te stellen voor iedereen.”, aldus Wesley.  

Innovaties 

De voorbije jaren heeft Wesley veel zien veranderen op de school: “Het grootste verschil is natuurlijk het leerlingenaantal. Hierdoor zijn onze schoolgebouwen aanzienlijk uitgebreid en verbeterd. We hebben een prachtig nieuw gebouw voor de kleuters, plaatsten nieuwe speeltoestellen en zijn volop aan het verbouwen om de school nog verder aan te passen aan nieuwe onderwijsmethoden en benaderingen.  

We startten vorig schooljaar bijvoorbeeld met co-teaching, waarbij twee klassen voortaan één grote klas vormen met twee vaste leerkrachten. Hiervoor werden letterlijk muren gesloopt. Samen met een collega heb ik een bijscholing over co-teaching gevolgd, en dit schooljaar werd het volledig geïmplementeerd in de hele school. Hoewel het een aanpassing was voor ons team, merken we dat het positieve resultaten oplevert. Nu heeft elke klas twee leerkrachten: een klasleerkracht en een leercoach. Ze geven instructie, werken met kinderen die extra hulp nodig hebben en begeleiden de sterker presterende leerlingen. Met die aanpak kunnen we op een efficiënte manier inzetten op de noden van elk individu.”   

Daarnaast zijn de afgelopen vijf jaar nieuwe technologieën geïntegreerd: Chromebooks werden geïntroduceerd en ze werken met Sprint Plus, een methode om spellingvaardigheden te verbeteren. Daarnaast beschikken ze over speciale programma's voor anderstalige leerlingen, zoals vertaalpennen,vertaalbundels en de website base6 om hen te helpen de taal beter te begrijpen. Ook het ijsbergrekenen is geïntroduceerd en geïmplementeerd op Deuzeldpark. Ze zitten dus niet stil. 

Toekomst 

“Naar de toekomst toe hoop ik dat we met deze geestdrift kunnen verdergaan.”, zegt Wesley. “We willen zeker onze co-teachingbenadering verder optimaliseren en integreren. We verwachten dat dit steeds soepeler zal verlopen naarmate de kinderen eraan wennen, zodat ze hun eigen pad kunnen uitstippelen. Daarnaast hopen we op verdere uitbreiding van onze schoolfaciliteiten, zoals onze turnzaal en de speelplaats, om het groene karakter van de school nog meer in de verf te zetten en de leeromgeving nóg aantrekkelijker te maken.”  

Welkom aan boord 

Het hele schooljaar lang viert Deuzeldpark het 5-jarig bestaan nog met het feestthema Welkom aan boord. Op de eerste schooldag zijn alle leerlingen verwelkomd als matrozen. “Bij ons is iedereen welkom en staan we elke dag met een stralende glimlach klaar voor elkaar. Houd ons in de gaten voor de talloze festiviteiten die dit jaar nog zullen volgen.”

Zullen we zeker doen! 

Vorige
Vorige

startersblik

Volgende
Volgende

Juf Sanne krijgt kinderen relaxed