Juf Sanne krijgt kinderen relaxed

Zandhoven/Brasschaat/Schilde – Op Freinetschool Toverbos, leefschool ’t Zandhofje en basisschool Vennebos lopen ze hoog op met juf Sanne Provo. Ze leert de kinderen onder andere mindfulness en yoga en is de auteur van het boek ‘Enya het krachtelfje’. Het gaat over de zoektocht van kinderen naar rust en kracht in zichzelf. Rustige kinderen… onze interesse is gewekt. En dus nodigden wij de inspirerende schrijfster uit voor een interview.   

Goedemiddag, Sanne. Bedankt dat je met ons wilt praten over je werk in het onderwijs en je passie voor kinderyoga en mindfulness. Laten we beginnen bij het begin. Hoe ben je twintig jaar geleden in het onderwijs terechtgekomen? 

Sanne: “Twintig jaar geleden ben ik in het onderwijs beland als kinderverzorgster op Vennebos. Nadien kreeg ik ook uren op Toverbos en hier, op ‘t Zandhofje. Gedurende die twintig jaar in het onderwijs zag ik dat veel kinderen zich niet goed in hun vel voelden, te veel druk ervoeren van de maatschappij. Ik wilde iets doen om hierbij te helpen. Er was toen een leerkracht die ontspanningsoefeningen aan de leerlingen gaf. Ik was nieuwsgierig en vroeg of ik mee mocht lopen en bij kon leren. Zo begon mijn reis in de wereld van relaxatie en mindfulness. Ik merkte dat dat echt hielp en kreeg al snel de mogelijkheid om die rol van mijn collega over te nemen. Ik vroeg of ik me kon bijscholen tot kinderyoga-docent. Die ruimte kreeg ik, en ook kinder-mindfulness werd mijn passie. Zo geef ik ondertussen al tien jaar kinderyoga en relaxatie aan kleuters van het Toverbos en ‘t Zandhofje. Omdat hier zoveel vraag naar was ben ik toen ook gestart in bijberoep en geef ik na de schooluren ook yoga en relaxatie aan kinderen van het lager onderwijs. De laatste twee jaren zijn er zelfs periodes dat ik dit kan geven tijdens de schooluren in ‘t Zandhofje.” 

Dat klinkt fantastisch. Hoe reageren je collega's en de kinderen op deze relaxatie? 

Sanne: “Mijn collega's merken dat de kinderen rustig van mijn lesjes terugkeren. De leerlingen komen geregeld aan me vragen wanneer ze nog eens een yoga-lesje krijgen en dat motiveert me om ermee door te gaan. Ze winnen ermee aan zelfvertrouwen.” 

Geweldig! Hoe merk je dat op?  

Sanne: “Er is bijvoorbeeld een oefening waarbij de kinderen de houding van een leeuw aannemen en dan heel erg mogen brullen. Dat is erg indrukwekkend, vooral voor stille en timide kinderen. De eerste keer doen we het in groep, nadien doen we het één voor één en schrikken ze vaak van hun eigen kracht. Na herhaling merk ik dat ze groeien in zelfvertrouwen en ook zelf het voortouw durven nemen.” 
“Zo is er ook een oefening met een spiegel. We geven een spiegeltje rond, de leerlingen kijken goed naar zichzelf en mogen dan vertellen wat ze mooi vinden aan zichzelf. Vaak een moeilijke opgave. Ik herinner me een specifiek kleutertje uit de eerste kleuterklas dat aarzelde. Na enkele minuten heel diep in haar eigen ogen te kijken zei ze vertederend: “Oh juf, ik vind dat ik zo’n mooie haartjes heb”. De hele klas was er stil van.”  

Dat klinkt als een geweldige manier om de kinderen vooruit te helpen. Tijdens de coronapandemie hadden de kinderen vast nood aan die lesjes. Hoe heb je die periode ervaren? 

Sanne: “Dat was een uitdaging. Toen ik geen yoga meer mocht geven, belden ouders me op dat hun kinderen de yoga misten en vroegen of ik geen verhaaltje kon inspreken. Zo begon ik meditaties op te nemen op mijn gsm die de kinderen dan konden beluisteren voor het slapengaan. Zo kon ik ook op afstand blijven helpen.” 

Daarna ontwikkelde je de relaxatiekaarten. Hoe kwam je op dat idee?  

Sanne: “Niet alleen de ouders maar ook mijn collega's vroegen me hoe ik 25 kleuters zo rustig kon houden. Ik doe eigenlijk niets speciaals en met wat duiding kunnen zij dat ook. Gaandeweg gaven de kinderen en jongeren mij aan welke oefeningen het best werken en die heb ik dan gebundeld. Ze zijn toegankelijk voor elke kleuterleid(st)er, leerkracht, kinderbegeleider of (groot-)ouder. Mijn doel was om een fijne mix te hebben van allerlei oefeningen en hulpmiddelen.” 

Wat voor soort oefeningen en kaarten zitten er in dit pakket?  

Sanne: “Het pakket bevat yogahoudingen, koppelhoudingen, ontspanningsspelletjes, ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, meditatiekaarten en “wees lief voor jezelf kaarten”, zoals die oefening met de spiegel. Elke kaart bevat een sprekende prent, getekend door Catho Van Dooren, en is voorzien van een toegankelijke uitleg – en soms een bijkomende uitdaging op de achterzijde voor de begeleider.” 

Dat klinkt als een enorm waardevol hulpmiddel, dat voor iedereen een meerwaarde kan zijn. Wat drijft jou om hier zo toegewijd aan te willen werken? 

Sanne: “Het allerbelangrijkste wat ik wil meegeven aan de kinderen is respect. Respect voor anderen, de natuur, voor het materiaal en respect voor jezelf. Ik wil een veilige omgeving creëren waar kinderen alles om hen heen leren respecteren. Met die ingesteldheid schreef ik ook een boekje. Ook al zijn onze kinderen nog jong, ze krijgen gedurende de dag enorm veel prikkels te verwerken, waardoor ze zich soms niet goed in hun vel voelen. Ik ben vastberaden om kinderen en hun begeleiders te ondersteunen, zelfs als ik maar een klein verschil kan maken in hun leven.”  

Hoe kwam je op het idee een boek te schrijven? 

Sanne: “Verschillende ouders kwamen naar me toe met de vraag hoe ze hun kinderen ’s avonds rustig konden krijgen. Het boekje gaat over het idee dat iedereen goed is zoals hij is, ongeacht hoe je eruitziet. We hebben allemaal onze eigen onzekerheden, maar dat definieert net wie we zijn. Mijn geweldige collega, Inge Van Leuven, tekende prachtige, ondersteunde prenten in het boek.” 

Voor wie is het boek bedoeld? 

Sanne: “Het boek is bedoeld voor kinderen van vier tot negenennegentig jaar. Het is gebaseerd op de verhalen en ervaringen die kinderen met mij deelden. Het boek moedigt kinderen aan om zichzelf te accepteren en anderen met respect te behandelen. Het hoofdpersonage, Enya het kracht-elfje, leert de kinderen enkele trucjes, zoals meer in zichzelf geloven, rustig worden, zichzelf beter leren kennen en de kracht in zichzelf vinden. Hierdoor helpen we ze opgroeien tot een opgewekt en zelfzeker kind.” 

Hoe kwam je bij de naam van het hoofdpersonage? 

Sanne: “De naam "Enya" betekent "binnenste." Het verwijst naar het innerlijke van een persoon. Enya gaat in het boek op zoek naar de kracht en de rust binnenin haarzelf. Ze daagt kinderen uit om er met mama of papa over te praten als ze zich innerlijk niet goed voelen. Lukt dat niet, dan geeft ze de kinderen een tip hoe het kracht-elfje kan helpen.” 

Heb je nog toekomstplannen? 

Sanne: “Absoluut. Momenteel werk ik aan twee nieuwe boekjes. Eén over een gelukselfje en één over dino’s. Die boekjes hebben dezelfde achterliggende boodschap en worden bovendien anti-pestboekjes. Ik heb ook plannen voor nog elfenboekjes en andere projecten maar heb hiervoor voorlopig tijd te kort.” 

Fantastisch om dat te horen, Sanne! Wij zijn alvast heel erg fan van jouw aanpak. Waar kunnen geïnteresseerde collega’s terecht voor vragen, voor het aankopen van de kaarten en het boek, om hun kinderen in te schrijven of om jou te boeken voor een inspirerende sessie?  

Sanne: “Leerkrachten kunnen me bereiken via Smartschool (Sanne Provo) of via mail: optimisteke@hotmail.com. Je kan ook terecht op de website: www.metopenhanden.be en Facebookpagina Met open handen.” 

 Heel erg bedankt, Sanne!   

Vorige
Vorige

5 jaar buurtschool: een hele evolutie

Volgende
Volgende

Talen verbinden leerlingen van Atheneum Malle en Waalse zusterschool Athénee de Fragnée