Atheneum Malle lanceert Projectweek over Democratie en Verkiezingen
Oostmalle– Met een belangrijke verkiezingsperiode in het vooruitzicht organiseerde het Atheneum van Malle een boeiende projectweek die zich volledig toelegt op het thema democratie en verkiezingen. Van 15 tot 19 april werden de leerlingen van de derde graad ondergedompeld in een reeks activiteiten ontworpen om hun begrip van en betrokkenheid bij het democratisch proces te versterken.
De projectweek, georganiseerd door het team democratie - bestaande uit leerkrachten Valérie Guiette, Hanne Van Regenmortel, Kaat Vekemans, en Pieter Dockx - werd een boeiende duik in de fundamenten van de democratie en het verkiezingsproces.
Verkenning van het politieke systeem, deelname aan de STEMTEST
De week ging van start met een introductiemiddag, waarbij alle leerlingen van de derde graad werken rond de activiteiten van de VRT Eduboxen. Deze boxen bieden interactieve leersessies over politieke ideologieën en het belang van het stemrecht binnen ons politieke systeem. Zo worden leerlingen gestimuleerd om kritisch na te denken over diverse politieke visies en het belang van hun stem in de democratie. De leerlingen sloten de dag af met deelname aan de Stemtest van De Standaard en VRT NWS.
Een dag van democratische verdieping in Brussel
Op dinsdag trokken de zesde en zevendejaars naar Brussel voor een dag gevuld met educatieve workshops. De leerlingen bezochten het Vlaams Parlement en het BELvue Museum, waar ze inzicht kregen in de werking van het parlementaire systeem en de Belgische geschiedenis van democratie. Daarnaast namen ze deel aan de workshop 'Reporters van de Democratie' en verkenden ze Brussel met de Demotour. Ook volgden ze workshops in de Democratiefabriek, waar de principes van democratie en burgerparticipatie praktisch werden toegepast.
Democratische principes in actie
De rest van de week stond in het teken van het verder verkennen van democratie en verkiezingen binnen het reguliere lesrooster. “Het leerkrachtenteam werd aangemoedigd om thema's gerelateerd aan democratie te integreren in hun lessen, variërend van wiskunde en economie tot kunst en Nederlands. Dit om de leerlingen vanuit meerdere invalshoeken te laten reflecteren op de waarde van democratie.”
“Ons doel is om niet alleen kennis over te dragen, maar ook om onze jongeren te inspireren om actieve, geïnformeerde burgers te worden. Met de aankomende verkiezingen is dit belangrijker dan ooit,” aldus een teamlid van Team Democratie.
Rechtstreekse dialoog met politici en SLOTDEBAT,
De week bereikte zijn hoogtepunt op vrijdag, wanneer leerlingen de unieke kans kregen om in kleine groepjes, gebaseerd op hun voorkeuren uit de stemtest, in dialoog te gaan met politieke sprekers. Deze sprekers, die verschillende politieke partijen vertegenwoordigden, gaven inzichten in hun politieke standpunten en gingen dieper in op de vragen van de leerlingen. Dit werd gevolgd door een levendig slotdebat waarbij de leerlingen de diverse politieke perspectieven konden vergelijken en hun eigen begrip van het politieke landschap konden verdiepen. Onder meer de burgemeester van Malle, Sanne Van Looy en de burgemeester van Vosselaar, Gilles Bultinck gingen met de leerlingen in gesprek.
Het Atheneum van Malle is trots op dit initiatief, dat aansluit bij de doelen van burgerschapsvorming en studenten voorbereidt op hun toekomstige rol in een democratische samenleving.