Kortfilm “NORA” op het atheneum malle

Een schitterend, enigszins uit de hand gelopen verdiepingsproject voor cognitief sterke leerlingen

Malle - Laime De Paep en Finn Van Daele-Eulaers stellen samen met 24 medeleerlingen en hun begeleidende leerkracht, met grote trots de kortfilm “Nora” voor. De film vertelt het verhaal van Arne, een tiener die terechtkomt in een alternatieve realiteit, waar hij Nora ontmoet. Tijdens zijn avonturen moet Arne een evenwicht vinden tussen zijn leven in deze nieuwe wereld en zijn verplichtingen in de echte wereld.

Laime en Finn, twee leerlingen uit het zesde jaar Latijn-Wiskunde van het Atheneum Malle stapten in het begin van dit schooljaar in een verdiepingstraject voor cognitief sterke leerlingen. Beiden spelen buiten de schooluren toneel. Ze wilden graag onder begeleiding van de leerkracht Nederlands een script schrijven voor een kortfilm. Maar toen dat klaar was, groeide het idee om de film ook werkelijk te draaien! An Verhulst, hun leerkracht Nederlands, bezweek voor het enthousiasme, de energie en het doorzettingsvermogen van de twee. Ze gaf, in overleg met de directie, groen licht voor de daadwerkelijke productie.

Zo groeide het project uit tot een prachtige samenwerking van 26 leerlingen, twee leerkrachten en een aantal professionals die de jonge filmmakers met hun advies en expertise bijstonden. Er  kwamen brainstormsessies, castings bij de medeleerlingen, zoektochten naar filmlocaties, bezoekjes aan de kringloopwinkel voor decorstukken, de compositie van originele filmmuziek. De leerlingen gingen filmen op school, bij een leerling thuis, in het prieeltje in het park van Halle-Zoersel en zelfs in het kasteel! De muziek werd opgenomen in een professionele studie en in de trouwzaal van het oude gemeentehuis van Malle. Er werd een mooie affiche gemaakt en ook een heuse trailer.  

-       26 leerlingen uit verschillende klassen acteren in de film

-       2 leerkrachten spelen mee (als de ouders van de hoofdfiguur)

-       2 leerlingen componeerden originele muziek voor de film en voeren die ook uit (gitaar en zang / piano)

-       1 leerling bood zijn expertise aan als cameraman

-       2 leerlingen zorgden samen met Laime en Finn voor de montage

-       de leerlingen kregen hulp van de professionals Wout Verstappen (acteur Studio 100), Mattias De Paep (regisseur O’kontreir), David Van Daele (grafisch ontwerper), Erwin Van Steenacker (toneel en montage)

An Verhulst is leerkracht Nederlands en coach van cognitief sterke leerlingen op onze school. Zij begeleidde het project van A tot Z en stak er zelf ook enorm veel tijd en energie in. Maar dat deed ze met liefde. “Het enthousiasme van de leerlingen was aanstekelijk”, vertelt ze.  “Op al mijn praktische bezwaren rond budget, locaties en materiaal vonden zij altijd een passend antwoord. Ze zochten zelf sponsors, gingen op zoek naar rekwisieten. Ze hadden enorm veel leuke ideeën!”.

Ze is ook erg trots op de prestatie die haar leerlingen hebben neergezet. “Ik ben echt diep onder de indruk van het talent van onze leerlingen. Ze acteren echt goed. Het camerawerk is uitstekend. En van de muziek die ze zelf maakten, krijg ik gewoon kippenvel.” Maar het belangrijkste vindt ze dat de leerlingen door samen aan dit project te werken hebben geleerd wat mogelijk is als je toegewijd bent en samenwerkt. "Het was een mooie reis met heel veel creativiteit, vriendschap en doorzettingsvermogen… Een unieke, once in a lifetime-ervaring!”

Christine Albers, directrice tweede en derde graad van de school, draagt dit filmproject een heel warm hart toe. “Het is fantastisch om te zien waartoe leerlingen in staat zijn, als ze maar gemotiveerd zijn en voldoende worden uitgedaagd. Dan leggen ze zelf de lat hoog.”

Het project past dan ook perfect in de visie van de school, die leerlingen wil stimuleren hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen en elke leerling daarbij de passende begeleiding wil geven. Albers: “Enerzijds begeleiden we leerlingen die het wat moeilijker hebben met verschillende vormen van remediëring, zodat zij toch de eindtermen kunnen  behalen. Anderzijds bieden we leerlingen die dat nodig hebben extra uitdaging, zodat ook zij gemotiveerd blijven. Daar hebben we de laatste jaren erg op ingezet!”

Vorige
Vorige

het gouden gesprek

Volgende
Volgende

Feestelijke opening van vergroende speelplaats in Zonnebos