De grote sprong: samen sterker naar het middelbaar

Zandhoven – De reis van de basisschool naar het secundair onderwijs markeert een sleutelmoment in de levens van veel leerlingen. Opeens staan ze voor de uitdaging om om te gaan met meerdere leraren, een zwaardere boekentas, en voor de eerste keer examens. Maar hoe wordt deze belangrijke overgang aangepakt in onze scholen? We brachten een bezoek aan Juf Anja, leerkracht van het zesde leerjaar op leefschool ’t Zandhofje, die al meer dan tien jaar aan het roer staat van een innovatief project rond deze overstap. 

Van januari tot aan de zomervakantie staat het thema “middelbaar en beroepen” centraal in het zesde leerjaar van ‘t Zandhofje. "Rond deze tijd zijn de leerlingen er klaar voor," legt Juf Anja uit, "angsten maken plaats voor nieuwsgierigheid, en ze zijn klaar om te ontdekken wat de toekomst voor hen in petto heeft."  

Het voorbereidingsproject op het middelbaar onderwijs, moedigt elke leerling aan om te groeien en te leren op een manier die bij hen past, gebaseerd op hun unieke intelligenties (cfr. Meervoudige intelligentie, red.) Een kernonderdeel van dit project is het hoekenwerk, waar leerlingen door middel van diverse opdrachten hun interesses en vaardigheden onderzoeken. De ‘I like’ vragenlijst van de ‘onderwijskiezer’ speelt hierbij een cruciale rol in het ontdekken van hun passies. "Het is inspirerend om te zien hoe deze activiteiten de leerlingen helpen hun toekomstdromen vorm te geven.", deelt Juf Anja. 

Naast het verkennen van interesses, duikt het project dieper in de wereld van beroepen. De leerlingen leren over het arbeidsproces en de diverse sectoren en krijgen de kans om professionals uit het veld te interviewen. Juf Anja glimt van trots als ze vertelt over een leerling die live op Q-music verscheen en een andere leerling die een interview met een astronoom in Amerika regelde. "Deze interacties openen nieuwe werelden voor hen." Deze ontdekkingstocht wordt afgerond met een presentatie aan de klas en wordt gevolgd door de 'Grippie', een begeleidingsprogramma van het CLB dat de leerlingen helpt bewuste keuzes te maken voor hun toekomst. "Het belangrijkste is dat ze leren kiezen op basis van wat ze leuk vinden en waar hun talenten liggen," benadrukt Juf Anja.  

Het hoogtepunt van het project zijn natuurlijk de schoolbezoeken, waarbij de leerlingen een realistisch beeld krijgen van de sfeer op de middelbare scholen uit de buurt. Zo volgden ze een lesje Latijn op het Atheneum van Malle en werkten ze mee aan een project op Didasco. "Dergelijke ervaringen, gekoppeld aan uitgebreide discussies nadien brengen het project tot leven," vertelt Juf Anja. "Het wordt een centraal onderwerp waar ze elke dag over willen praten." 

Na een periode vol ontdekkingen, volgt een uitgebreid gesprek met de ouders over het verloop en de voorkeuren van de leerling, waarbij een voorlopig advies wordt gegeven. 

Voor Juf Anja, die al meer dan vijftien jaar bij het Zandhofje werkt, is dit project veel meer dan een onderdeel van het curriculum. Het is echt een persoonlijke missie geworden “Het mooiste is dat je de kinderen ziet veranderen. Die angsten die ze in het begin van het schooljaar hebben om dat veilig nestje hier te verlaten maken plaats voor nieuwsgierigheid en verlangen naar nieuwe ervaringen. Dat is ook mijn rol, dat ze er goesting in krijgen en dat ze het niet als iets negatief zien maar iets wat nieuwe perspectieven biedt.," vertelt ze. 

Het project in ‘t Zandhofje staat als een huis: een persoonlijke, betrokken en leuke voorbereiding op de toekomst. Dat maakt van de stap naar het middelbaar niet alleen een minder spannend proces, maar zelfs een avontuur. Een avontuur dat al vroeg bij 't Zandhofje begint!  

Vorige
Vorige

Harmonie in het hart van Toverbos

Volgende
Volgende

Een eigen snoezelruimte voor MPI Zonnebos