Met hart en ziel in het (invento) onderwijs
Hanne Geysen: leerkracht Atheneum Brasschaat
Partner: Kim Vanhex, leerkracht SBSO Zonnebos
Vader: Eric Geysen, oud-leerkracht SBSO Zonnebos
Zus: Sofie Geysen, psycholoog bij CLB Antwerpen
Beste vriendin: Karen Schellekens, BS Toverbos
Beste vriendin: Sarah Denies, leerkracht Nederlands Atheneum Brasschaat
Meters van haar kindjes: Elke De Buck en Jolien Bortier, beide leerkrachten wiskunde op Atheneum Brasschaat
Kinderen: op BS Toverbos
Hanne Geysen is meer dan een leerkracht binnen onze scholen, we kunnen ze een echte Invento- ambassadeur noemen. Met familie en vrienden verspreid over verschillende scholen in Brasschaat en een enorme betrokkenheid bij zowel haar werk als haar gezin, is het onderwijs als een tweede natuur voor haar. Haar vader was tot vorig jaar leerkracht op Zonnebos, haar partner staat daar nu ook voor de klas, haar beste vriendinnen geven les op Toverbos en atheneum Brasschaat en ook haar kinderen gaan logischerwijs naar een Invento-school.
"Onderwijs is iets dat in onze familie zit," lacht Hanne. Maar ondanks de verbondenheid met het onderwijs, was het niet per se Hanne's eerste carrièrekeuze. Na het afronden van haar Germaanse studies, twijfelde ze nog tussen bibliotheekwetenschappen of lesgeven. Pas toen ze tijdens haar stage een zieke mentor mocht vervangen op het Atheneum Brasschaat, vond ze haar echte roeping. Ze wilde er niet meer weg op en combineerde enkele uurtjes als leerkracht met een job als GON-begeleider (nu LSC) in de scholengroep, aangevuld met wat uurtjes in een andere school. Maar haar hart lag bij het Atheneum en daar zou ze dan uiteindelijk ook volledig aan de slag kunnen.
"Vanaf het moment dat ik voor het eerst in die klas stond, wist ik dat dit was waar ik thuishoorde," vertelt ze gepassioneerd. "Het voelde echt aan als thuiskomen."
Hanne is een perfectionist, iemand die zich voor de volle 100% inzet. Als leerkracht, in haar rol als (voetbal)mama of als lid van de oudervereniging van het Toverbos: Hanne doet het allemaal met hart en ziel. "Als je je engageert, moet je dat ook volledig doen," zegt ze. Dit is een waarde die ze haar eigen kinderen wil bijbrengen: probeer alles, maar maak het af. "We willen onze kinderen leren dat je altijd het beste uit jezelf moet halen."
Wat haar passie voor onderwijs betreft, put Hanne veel inspiratie uit haar eigen schooltijd en haar familie. "Mijn vader heeft mij onbewust het pad van het onderwijs laten kiezen. Hij was altijd actief op school, als leraar en als voorzitter van de vriendenkring. Ik heb dat engagement van hem overgenomen en geef dat nu door aan mijn leerlingen en mijn kinderen." Haar partner Kim nam na het pensioen van haar vader zijn rol als voorzitter van de vriendenkring over. Engagement zit dus duidelijk in de familie.
Onderwijs met een Missie
Hanne's visie op onderwijs gaat verder dan alleen lesgeven. Ze gelooft sterk in betrokkenheid, zowel van de leerkracht als van de leerlingen. "Onderwijs is niet alleen je uren draaien en uitkijken naar de vakantie," zegt ze spottend. "Het is veel meer dan dat. Je moet je inzetten voor de school, de extra werkgroepen, voor de leerlingen, en voor de toekomst van de maatschappij."
Hanne benadrukt ook hoe belangrijk het is om fouten te durven maken en ervan te leren – zowel voor de leerlingen als voor haarzelf en haar collega’s. "Je kunt alleen maar leren door dingen te proberen en soms te falen." Ze heeft een sterke band met haar collega’s, van wie velen vrienden zijn geworden. "Het is geweldig om met vrienden te kunnen samenwerken. Je vormt samen een school. Het maakt het werk niet alleen makkelijker, maar ook veel leuker."
"We hebben zoveel expertise binnen onze scholengroep, het zou zonde zijn om die niet met elkaar te delen"
Een Stap Vooruit met INVENTO
Hanne’s betrokkenheid bij Invento reikt, niet verrassend, ook verder dan haar klaslokaal. Ze is actief in het Vliegwiel, een initiatief dat scholen binnen de scholengroep verbindt en kennisdeling bevordert. "We zijn een scholengroep, maar werken soms nog op eilandjes in onze eigen school. Het zou geweldig zijn als we meer van elkaar konden leren en echt als één groep functioneren." Ze ziet hierin een belangrijke missie voor de komende jaren: scholen dichter bij elkaar brengen. "We hebben zoveel expertise binnen onze scholengroep, het zou zonde zijn om die niet met elkaar te delen."
Hanne's verhaal is er een van passie en betrokkenheid. Ze heeft door de jaren heen geleerd om balans te vinden tussen haar werk en privéleven. "Het onderwijs is ontzettend belangrijk voor mij, maar mijn gezin en vrienden staan nog altijd op de eerste plaats. Dat moet ik soms ook tegen mezelf zeggen, als ik heel laat nog voor school aan het werk ben." Toch blijft het onderwijs vooral een bron van energie. "Als ik leerlingen hoor vertellen hoe ze dankzij mijn lessen iets in de praktijk kunnen toepassen, zoals tijdens hun skireis Duits spreken, dan weet ik dat ik het juiste doe. Dat is de reden waarom ik dit werk met veel plezier en overgave doe."
Met haar inzet, enthousiasme en toewijding is Hanne Geysen een schoolvoorbeeld van een Invento- leerkracht die het verschil maakt – niet alleen in de klas, maar ook in de bredere omgeving.