Leerlingenparticipatie op het Atheneum van Brasschaat
Na een stilte van enkele jaren werd op het Atheneum van Brasschaat opnieuw een leerlingenraad opgericht. Het idee kwam van meneer Peeters, maar al snel sprongen enkele enthousiaste leerlingen mee op de kar om de stem van de leerlingen te vertegenwoordigen. Wij gingen langs om te praten over de opstart en de ambitie van de ‘verse’ leerlingenraad.
Geweldig om te horen dat de leerlingenraad weer actief is. Waarom vinden jullie die heropstart zo belangrijk?
De leerlingenraad is de eerste deur naar wat er leeft bij de leerlingen. We willen ervoor zorgen dat de leerlingen inspraak hebben in het schoolbestuur en dat onze ideeën en zorgen serieus worden genomen. Wij zien vaak dingen die de leerkrachten niet zien. Dankzij de leerlingenraad kunnen we deze zaken aankaarten.
Wat heeft jullie overtuigd om deel te nemen aan de leerlingenraad en welke positieve veranderingen hopen jullie te bereiken?
Eén van de belangrijkste factoren die ons heeft overtuigd, is het enthousiasme van mevrouw Hannon. Ze heeft ons laten inzien dat we als leerlingen een stem kunnen hebben in de school en dat we kunnen bijdragen aan positieve veranderingen.
We hebben gemerkt dat er soms kleine dingen zijn waar de leerkrachten niet altijd op letten, maar die voor ons als leerlingen wel belangrijk zijn. Wij brengen veel tijd van ons leven op school door en willen het dan ook zo comfortabel mogelijk maken.
Het is fijn dat de leerlingenraad een directe wisselwerking is tussen leerlingen onderling, leerling-leerkracht en het schoolteam. Bovendien krijgen we op de leerlingenraad scoops en exclusieve previews te zien, zoals het plan voor de nieuwe speelplaats. Het is een fijn gevoel om daarin mee te mogen beslissen.
Dat klinkt als een geweldige motivatie. Kunnen jullie enkele concrete voorbeelden geven van actiepunten die jullie willen realiseren?
Natuurlijk. We zorgden ervoor dat er water beschikbaar is in de refter, dat we met Payconiq kunnen betalen en vroegen nieuwe voetballen, goals en basketbalnetten. Enkele simpele dingen die het leven op de speelplaats meteen aangenamer maken.
Daarnaast zetten we ons in om geld in te zamelen voor de nieuwe speelplaats. We verkochten bijvoorbeeld plantjes tijdens de opendeurdag en hopen volgend schooljaar truien te kunnen verkopen.
De hogere jaren hopen een vernieuwd rust-/studielokaal te kunnen verwezenlijken. Waar ze in alle rust kunnen vertoeven en studeren.
Ten slotte zijn we intens bezig met de verbetering van het afvalbeleid. Zo hebben we bijvoorbeeld voorgesteld om in de gangen extra vuilbakken te plaatsen en hebben we gepleit voor meer mogelijkheden om te sorteren, door bijvoorbeeld aparte vuilbakken voor groenafval te voorzien. We willen de leerlingen ook echt stimuleren om beter te sorteren.
Waw knap, kwam dat idee echt vanuit jullie zelf?
Ja hoor, wij zijn de tweede/derde generatie en zijn heel erg bezig met de klimaatopwarming. Daarom hechten wij veel belang aan duurzaamheid en hopen we als leerlingenraad een kleine bijdrage te kunnen leveren aan een betere wereld.
Mevrouw Hannon: De ideeën waar de leerlingen mee afkomen zijn vaak echt heel waardevol en inhoudelijk sterk. De jongere jaren komen vaak af met heel creatieve ideeën. In de hogere jaren zijn de ideeën vaak zeer realistisch: “dit is het probleem en zo willen we het oplossen”. Zalig dat er zoveel besef en positiviteit heerst bij de leerlingen.
Geweldig! Wat zijn de ambities voor de toekomst van de leerlingenraad?
Onze ambitie voor het komende jaar is om de leerlingenraad meer bekendheid te geven. We willen bijvoorbeeld een ideeëndoos introduceren, langsgaan in alle klassen en truien met het logo van de school ontwerpen. We hopen op een krachtige start in september.
Ons uiteindelijke doel is om van onze school een nog leukere en gezelligere plek te maken, waar leerlingen graag naar school gaan. We willen dat de school luistert naar de ideeën en behoeften van de leerlingen, omdat zij degenen zijn die hier vijf dagen per week leren en leven. We hebben gemerkt dat er echt iets gebeurt met de ideeën of opmerkingen die we aankaarten. Zalig dat onze stem serieus wordt genomen.
Mevrouw Hannon: De school wordt gemaakt met leerlingen, door leerlingen en voor leerlingen. Ik denk dat dat het allerbelangrijkste is. Wij kunnen als leerkrachten niet zomaar boven hun hoofd beslissingen nemen. We moeten naar hen luisteren, want zij zijn de toekomst.
Bedankt, leerlingenraad, voor het delen van jullie inspirerende verhaal. Het is geweldig om te zien hoe de leerlingenraad een positieve impact heeft op de school en hoe jullie als leerlingen gemotiveerd zijn om veranderingen door te voeren. We wensen jullie veel succes en blijven jullie volgen in jullie inzet voor een betere schoolomgeving.