Invento taaldag
Het ontstaan van de taalexpertengroep
Het initiatief voor de expertengroep kwam vanuit de stuurgroep Taal. Karin De Belder werd door de scholengroep aangesteld om de expertengroep te leiden en zich te specialiseren in taalonderwijs. Gedreven door haar passie voor taal en onderwijs verdiepte ze zich in wetenschappelijk onderzoek. Ze nam contact op met experts, hogescholen en universiteiten om de noden en uitdagingen rond taalonderwijs in kaart te brengen. "We ontdekten dat er duidelijke hiaten waren in de opleiding en ondersteuning van leerkrachten als het gaat om taalvaardigheid," vertelt Karin.
Een jaar geleden besloot ze daarom een expertengroep op te richten, waarin leerkrachten uit alle Inventoscholen samenkomen om ideeën en inzichten te delen. Deze leerkrachten zagen al snel de meerwaarde van zo'n samenwerking en werken sindsdien intensief samen om een sterk, breed gedragen taalbeleid op te zetten. Wat begon als een vrijwillig initiatief, is nu uitgegroeid tot een vast overlegplatform binnen de scholengroep.
Samenwerking en visie
Patrick, algemeen directeur van de scholengroep, legt uit: "We wilden niet enkel externe adviezen, maar vooral een aanpak ontwikkelen die door onze leerkrachten zelf wordt gedragen. Samen met collega's werken we aan oplossingen die passen bij de realiteit in onze klassen."
De studiedag op 21 oktober was een groot succes en vormde een belangrijke mijlpaal voor deze expertengroep. Leerkrachten konden deelnemen aan diverse workshops, gebaseerd op zowel wetenschappelijk onderzoek als praktijkervaring. De workshops onder leiding van echte taalexperts met thema’s zoals vloeiend technisch lezen, woordenschatverwerving en meertaligheid, boden concrete handvatten en inzichten om het taalonderwijs op hun school te versterken.
"Ons doel is om collega's te ondersteunen met direct toepasbare oplossingen, niet om ze te overladen met theorie," vertelt Saar Callens, spreker voor het plenaire gedeelte op 21 oktober.
Langdurige impact
De expertengroep hoopt dat deze studiedag een aanzet heeft gegeven om in elke school een actieve kerngroep rond taalbeleid te vormen. De leerkrachten zullen niet alleen nieuwe inzichten opdoen, maar ook samenwerken aan een gezamenlijke visie op taalonderwijs binnen de Invento scholengroep. "De studiedag is een belangrijke stap, maar zeker niet het eindpunt," voegt Karin toe. "We blijven regelmatig samenkomen om te evalueren, bij te sturen en ons taalbeleid verder te verfijnen."
Meer weten? Check it out op: www.inventoscholen.be/taaldag