INNOVATIE IN HET ONDERWIJS: VR BRENGT (ELEKTRICITEITS)OPLEIDING TOT LEVEN  

Schoten - De wereld verandert razendsnel, en ook het onderwijs beweegt mee. Virtual Reality (VR) is allang geen futuristische droom meer maar een krachtige tool die in steeds meer schoolomgevingen wordt ingezet. Bij Atheneum Schoten wordt VR nu gebruikt om onder andere de richting Elektriciteit naar een hoger niveau te tillen. De school ontwikkelde de VR-applicatie “VRdeelbord”, waarmee leerlingen op een interactieve en veilige manier kunnen leren werken met elektrische verdeelborden en residentiële installaties. 

Waarom VR in de opleiding Elektriciteit?  

Elektriciteit is een vakgebied waarin fouten ernstige gevolgen kunnen hebben. Dankzij Virtual Reality kunnen leerlingen in een volledig gecontroleerde omgeving oefenen zonder fysiek risico. Bovendien maakt VR het mogelijk om situaties te simuleren die in een traditionele klasomgeving moeilijk na te bootsen zijn. 

De vele voordelen volgens het team:  

  • Veilige leeromgeving: Leerlingen kunnen zonder gevaar oefenen met risicovolle situaties zoals kortsluitingen en foutdetectie. 

  • Efficiënter leren: Door hands-on oefeningen en realistische scenario’s begrijpen leerlingen sneller hoe elektrische installaties werken. 

  • Kostenbesparend: Materialen en fouten in de praktijk kunnen duur zijn, terwijl VR onbeperkt oefenmogelijkheden biedt zonder verspilling. 

  • Meer zelfstandigheid: Studenten kunnen in hun eigen tempo experimenteren, terwijl leerkrachten de voortgang nauwkeurig kunnen opvolgen. 

De VR-applicatie VRdeelbord stelt leerlingen in staat om technische fouten te detecteren in een virtuele woning. Ze leren problemen zoals kortsluitingen of storingen in verliesstroomschakelaars systematisch en veilig op te sporen. De simulatie is opgebouwd aan de hand van real-life videobeelden en een gedetailleerd stappenplan dat door Support Square werd geprogrammeerd. Leerkrachten van de elektriciteitsopleiding waren actief betrokken bij het ontwikkelen en verfijnen van de software. 

Daarnaast biedt de applicatie mogelijkheden om veiligheidsprocedures zoals de lock-out tag-out methode in te oefenen. Dit stelt leerlingen in staat om op eigen tempo en zonder risico’s essentiële vaardigheden onder de knie te krijgen. 

Een blik op de toekomst 

Het VR-project in Atheneum Schoten is slechts het begin. Dankzij de RTC-brillen, beschikbaar binnen het XR-actieplan, kunnen ook andere scholen met de VR-technologie aan de slag. Er wordt volop ingezet op samenwerking en kennisuitwisseling met andere scholen binnen en buiten de scholengroep. Dit opent de deur naar nieuwe toepassingen en verdere uitbreiding van VR in diverse vakgebieden. 

Ook als scholengroep blijven we innoveren en investeren in toekomstgericht onderwijs. XR-technologie biedt ongekende mogelijkheden en VRdeelbord bewijst dat digitale vooruitgang een waardevolle meerwaarde kan zijn in praktijkgerichte opleidingen. 

Benieuwd hoe VRdeelbord werkt? Ontdek de toekomst van elektriciteitsonderwijs via onderstaande knop! 

Vorige
Vorige

BUDDY’S OP DE SPEELPLAATS: EEN HELPENDE HAND VOOR ELKE LEERLING 

Volgende
Volgende

Van de schoolbanken naar de binnenvaart: het verhaal van Brent