LAAT JE NIET VANGEN!
Op de dag van de gegevensbescherming, wijzen we jullie nog eens graag op de gevaren van phishing. Lees onderstaande tips om je nooit te laten vangen.
Hoe kan je SPAM DETECTEREN?
Stel jezelf de volgende vragen:
Is het onverwacht?
Krijg je zonder reden een bericht van deze afzender: je kocht niets, had lang geen contact, enz. Controleer zeker verder.
Is het dringend?
Hou je hoofd koel: kreeg je echt een eerste aanmaning tot betaling? Ken je die 'vriend in nood' wel?
Ken je de afzender?
Controleer het e-mailadres, ook op spellingsfouten. Maar let op: een legitiem e-mailadres is geen garantie.
Vind je de vraag vreemd?
Een officiële instantie zal je nooit via e-mail, sms of telefoon je wachtwoord, bankgegevens of andere persoonlijke gegevens opvragen.
Naar waar leidt de link waar je moet op klikken?
Zweef met je muis over de link. Is de domeinnaam, het woord voor .be, .com, .eu, .org, … en voor de allereerste slash “/”, ook echt de naam van de organisatie?
Staat er een QR-code in het bericht?
Als er een QR-code wordt getoond, moet je goed nakijken naar welke website die doorverwijst. Als je de code scant, krijg je de URL te zien. Controleer het domein zoals hierboven beschreven.
Word je persoonlijk aangesproken?
Berichten met algemene en vage aanspreektitels, of je e-mailadres als aanspreking, die wantrouw je beter.
Bevat het bericht veel taalfouten?
Ook al zorgen doorgewinterde cybercriminelen voor correcte taal, taalfouten of een vreemde taal kunnen wijzen op een verdacht bericht.
Zit het bericht in je Spam/Junk folder?
Indien ja, wees extra voorzichtig. Je kan ook zelf verdachte berichten markeren als Spam of Junk en zo anderen waarschuwen.
Probeert iemand je nieuwsgierig te maken?
Iedereen zou nieuwsgierig worden bij berichten met een link als "Kijk wat ik over jou las ..." of "Ben jij dit op deze foto?", maar laat je niet vangen.
Wordt er gevraagd om een betaling uit te voeren?
Als er gevraagd wordt om een betaling uit te voeren die je niet verwacht, moet je altijd voorzichtig zijn. Is het rekeningnummer hetzelfde nummer als je gewoonlijk gebruikt om die organisatie of persoon te betalen? Als dat niet het geval is, voer de betaling dan niet uit. Vaak worden in phishingmails buitenlandse rekeningnummers gebruikt of wordt gevraagd om betalingen te doen via een cryptowallet. Dit is verdacht.
Als je twijfelt over een betaling, informeer je dan eerst bij je bank, of bij de instelling die de betaling opeist. Doe dit niet via de contactgegevens in de e-mail, maar ga rechtstreeks naar de website van de organisatie zelf.
Voorbeelden van valse berichten
Voorbeelden van verdachte berichten die van pakjesdiensten lijken te komen.
Voorbeelden van verdachte berichten die van overheidsdiensten lijken te komen.
Wat te doen als je een verdacht bericht krijgt?
Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.
Heb je op een verdachte link geklikt?
Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
Geef NOOIT persoonlijke gegevens of codes door.
Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
Als je op een link heb geklikt die opent in een website waar je bankgegevens moet indienen, controleer dan eerst of dit de echte website van je bank is. Bij de minste twijfel voer je geen betaling uit.
Merk je dat er namens jou rare berichten verstuurd worden? Waarschuw je contacten dat je hen een vals bericht hebt doorgestuurd.
Ben je opgelicht?
Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.